Igår när Arvid sov så smet jag ut och drog igång ett möbelrenoveringsprojekt som stått och väntat i ett halvår.

Förmiddagstuppluren gick åt till att montera bort tolv skålhandtag. Slipa och grunda tolv små lådfronter och fyra hyllplan. Under eftermiddagsluren målade jag en gång till för att försöka spärra in kåda och färgutfällningar från träet. Sedan röjde jag lite i garaget och ja… Försökte påbörja höströjet i trädgården.

Jag skulle så grymt gärna ha lite trädgårdstomtar från Veteranpoolen här hemma. Gärna några hustomtar med, som storstädade någon gång ibland. Men det är en annan historia.

I sex månader har jag gått och både längtat och fasat inför hyllrenoveringen. Jag fick sågat rent en trasig list, limmat och spikat en stor flisa. Imorgon ska jag slipa själva hyllan och skruva fast krönlisten som lossat halvvägs. Sedan lappa, limma och spackla lite hål. Hyllan har varit en del av inredningen i ett skafferi på Halmstads gamla flickskola. Så den har varit försedd med dörrar och sedan bänts och sågats loss från sin plats. Den förra ägaren har tagit upp hål för kablar. Jag vill själv ha ett hål men tyvärr på motsatt kortsida. Så det blir att lappa ihop och sedan ta upp ett nytt hål.

Det är med andra ord mycket pyssel med den här hyllan/skåpet men jag kommer inte eftersträva något perfekt skick. Dels eftersom jag inte är ute efter ‘perfekt’ men också för att jag vill att det ska finnas spår kvar från vad möbeln en gång varit.

Att pausa det vanliga livet, såga sig svettig, få slipdamm i ögonen och färg på händerna. Det ger en viss sorts stress eftersom man lätt står där och tänker på allt annat man borde göra. Baka färdigt kakorna till ettårskalaset, plocka ur diskmaskinen, gå ut en stund med barnen, lägga tvätten i tumlaren, skriva ut Lukas dagboksbild, dammsuga, hjälpa Filip med läxan.

Men nej. Vik hädan dumma skitsamvete. Jag har haft barnen hemma fyra dagar pga sjukdom och Magnus har legat utslagen i feber och frossa en halv vecka. Jag behöver pausen för att hämta hem ny kraft, energi, inspiration, tålamod.

Nu är jag på G! Och om inget oväntat sker så kommer hyllan stå färdig i Arvids rum (väl förankrad i väggen!) till hans kalasdag på söndag.

Och i uterummet finns plats att ta in utemöblerna inför vintern. Trippelvinst. Om inte mer!

