En stilla måndagmorgon. Filip på dagis sedan en timme, Lukas i sängen sedan en halvtimme. Jag i soffan med frukost sedan tjugo minuter. Malou efter tio sedan tio minuter. Just nu intervju med drottning Silvia om trafficking, nyss prat med två av dagens gäster; PC Jersild och Eva Dahlgren. De båda porträtteras i boken Personligt – samtal med fritänkare.

Ämnena för idag, trafficking och ‘frånvaro av Gud’. Vad tror man på när man inte tror på Gud? Ämnet fångade omedelbart mitt intresse. Jersild som agnostiker, ljuvliga Dahlgren som andlig ateist. Så idag får TV’n stå på en timme till och sedan ska jag byta skivan med Ane Brun i CD’n mot någon av mina underbara Eva-skivor. Men än så länge ska jag alltså bara lyssna till Malou och det sävliga tickandet från arvegodset som hänger på väggen och visar tiden… som gärna fick stå stilla en liten liten stund.

 

tiden

