Det här inlägget skulle kunna göras kilometerlångt men jag ska fatta mig extremt kort. Försöka i alla fall.

Det finns otroligt vackra själar här på nätet, ja i verkligheten också för den delen 😉 Nyligen läste jag något som värmde mitt hjärta. Fick ett ljus att gå upp. Självklart blir jag en obekväm punkt för många gravida. Jag har velat se mig som någon som kan visa att det okända inte är så läskigt, jag har velat förmedla mina tankar och känslor kring fosterdiagnostik. Jag har helt glömt bort att säga att det är OKEJ att tycka annorlunda, att känna annat än det jag känner. Alltså, det är OKEJ för mig. Jag vill inte att någon ska behöva känna att Lukas och jag är något obekvämt.

Jag älskar Lukas. Han har Downs syndrom, är förståndshandikappad. Jag vill inte byta bort honom för något i världen. Detta säger dock ingenting om mig som människa. Jag har känslor, jag har förnuft. Jag vet att alla människor vill ha friska barn. Det gäller mig med.

Om vi välsignas med ännu en graviditet och barn så önskar jag över allt annat att det barnet får vara friskt och normalstört. Klart som korvspad! Men det säger ingenting om mina känslor för Lukas eller något annat barn med DS. Om ett nästa barn skulle ha ett handikapp så hade jag önskat att det var DS, jag tycker att det verkar svårt med andra handikapp. Okända diagnoser eller stora fysiska problem. Men det säger ingenting om vad jag tycker om eller känner för alla andra barn som har sådana funktionshinder. Jag önskar inte bort någon. Inte mina egna barn och inte någon annans. Friska, sjuka, handikappade, välanpassade, busfrön eller inte, pojkar, flickor och de mitt emellan. Men jag hyser stor respekt och förståelse för att alla, precis varenda människa i jordens alla hörn, vill ha ett välskapt och välanpassat barn. Som sagt, det vill jag själv också.

Jag dömer ingen. Ingen. Jag har känslor men jag har också förnuft. Jag blir inte arg, kan hända att jag någon gång blir ledsen men också upplyst. Prata med mig, skriv öppet i era bloggar om ni önskar.  Gör det ni vill och mår bra av, mår ni bra så mår jag bra. Jag tycker om er, många av er väldigt mycket. Respekterar er. Kanske kommer jag inte alltid förstå era val men det gör ingenting. Ni kommer inte alltid förstå och kanske inte alltid tycka om mina val heller. Vi är alla olika och det är så det ska vara. Om inte annat så är det så det är.

Göm inte något för min skull. Jag gömmer inget för er skull. Ty så ädel är inte jag 😉 Jag förväntar mig inte, önskar inte heller, att alla ska vilja det jag vill. Se det jag ser, känna som jag känner, tycka lika, tycka om. Det här är mitt liv, min blogg, mina tankar och känslor. Inte era. Och det förstår och accepterar jag, respekterar.

